حسابداران به عنوان مدیران، مشاوران و تامین کنندگان اطلاعات نقشی مهم در به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمانهای بزرگ و کوچک دارند. حرفه حسابداری نیز در کل، تعهد دارد به تواناییها و شایستگیهای لازم حسابداران حرفه ای در زمینه فناوری اطلاعات بپردازد و نشان دهد این طیف از مجموعه فعال محیط کسب و کار، از طریق توسعه مداوم دانش حرفه ای خود، توان آشنایی با پیشرفتهای فناوریهای اطلاعات را دارد؛ اگرچه حرفه حسابداری نیز با چالشهای متعددی در زمینه فناوری اطلاعات روبروست:
هر يك از ابعاد حرفه حسابداری تحت تاثير فراگير پيشرفتهای فناوری اطلاعات قرار دارد. فناوری اطلاعات قدرت را از تهيهكنندگان اطلاعات (مانند حسابداران و حسابرسان) به استفادهكنندگان اطلاعات (همچون سرمايهگذاران، بستانكاران و ساير استفادهكنندگان) منتقل میكند. استفادهكنندگان بالقوه و بالفعل خدمات حسابداری و حسابرسی نيازهايی روزافزون به اطلاعات مربوط، قابل اعتماد و بهنگام دارند، و فناوری اطلاعات راههای برآوردن نيازهای آنان را هموار میسازد. اما پاسخگويی به اين نيازها مستلزم تغييراتی در هر يك از ابعاد حسابرسی است. در اين مقاله بعضی از تغييرات اساسی (و در عين حال ضروری) پارادايم حسابرسی كه برآورنده نيازهای استفادهكننده خدمات اعتباربخشی است، بهشرح موارد مندرج در بندهای الف، ب، ج و د، توصيف و بررسی شده است. آينده خدمات اعتباربخشی با روندهای پيشرو و تعامل حرفه با محيط در حال تحولش رقم خواهد خورد. فناوری اعتباربخشی با سازگاری و آفرينندگی پيشرفت خواهد كرد كه شايد زمينهساز الگوی خدماتیِ نوينی شود.